MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Osiem Maluchów wyruszyło z Krakowa do Monte Cassino. Za kierownicą jednego z nich Sobiesław Zasada. Tak uczczą ważną rocznicę

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
PAP
PAP
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Punktualnie o godz. 8.00 pod Muzeum Inżynierii i Techniki przy ul. Świętego Wawrzyńca 15 w Krakowie zebrali się kierowcy i ich wyjątkowe samochody. Dokładnie osiem fiatów 126p. Kierowcy Maluchów o poranku w środę wyruszyli w daleką drogę. Przed nimi 1700 kilometrów z Krakowa do ... Monte Cassino. Za kierownicą jednego z samochodów zasiadł najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy, 94-letni Sobiesław Zasada. To wyjątkowe wyzwanie jest formą uczczenia 80. rocznicy jednej z najważniejszych bitew II wojny światowej.

Wyglądajcie ich na trasie Kraków-Monte Cassino

Wyjazd organizowany jest przez Fundację Ewy i Sobiesława Zasady „Szerokiej Drogi” oraz Stowarzyszenie 126 Evolution.

Jeszcze przed podróżą Sobiesław Zasada powiedział, że w ten sposób on i jego towarzysze chcą uczcić 80-lecie bitwy pod Monte Cassino: - 80 lat od Monte Cassino, to bardzo poważna sprawa, bo to była ogromna bitwa i ogromny sukces Polaków, ale okupiony niestety polską krwią - zaznaczył.

Jak zapowiedział, wyprawa z udziałem ośmiu ponad 40-letnich „Maluchów” w kolorach białym i czerwonym, która w środę rano wyruszyła z Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie ma do przejechania trasę liczącą ponad 1700 kilometrów. Zajmie ona trzy dni, podzielone na odcinki o długości około 600 km. Pierwszy nocleg przewidziano przez Alpami w Tyrolu w Austrii, drugi w Bolonii, a trzeci już na miejscu, gdzie przyjazd planowany jest w piątek po południu. W rocznicę bitwy w sobotę 18 maja uczestnicy wyprawy złożą kwiaty i wezmą udział w oficjalnych uroczystościach.

- Takim Maluchem to jest jednak kawałek drogi - ocenił 94-letni kierowca i przypomniał, że po raz pierwszy tak długą trasę fiatem 126p z Polski do Monte Carlo pokonał w 1975 roku, aby przejechać trasę legendarnego rajdu. Wyprawa ta została powtórzona w zeszłym roku z udziałem ponad 30 „Maluchów” z całej Polski.

Podczas wyprawy, ośmiu zabytkowym Maluchom towarzyszą: samochód ratowniczy i serwisowy z trzema miejscami na lawecie oraz zapasem części zamiennych, takich jak silniki, skrzynie biegów, itp.

Auta są dobrze przygotowane do drogi. Od dwóch tygodni były specjalnie „objeżdżane” w codziennym ruchu, żeby wykryć wszelkie niedomagania i usterki.

Uroczyste obchody już za kilka dni

Uroczyste obchody 80. rocznicy Bitwy o Monte Cassino w Republice Włoskiej z udziałem najwyższych władz państwowych polskich i zagranicznych odbędą się 18 maja br. o godz. 16.00 na Cmentarzu Polskim na Monte Cassino.

W styczniu 1944 roku alianci rozpoczęli walki o Monte Cassino – kluczowy punkt na mapie niemieckich umocnień, tzw. Linii Gustawa. Przez cztery miesiące krwawych walk nie udało się zdobyć wzgórza. Nocą z 11 na 12 maja do boju weszli żołnierze II Korpusu Polskiego generała Władysława Andersa. 18 maja nad gruzami klasztoru zawisła polska flaga i zabrzmiał „Hejnał Mariacki” grany przez Emila Czecha. Monte Cassino zostało zdobyte. Zakończyła się jedna z heroicznych bitew II wojny światowej, o której zwycięstwie zadecydowała odwaga, bohaterstwo i poświęcenie oręża polskiego. Kilka dni po zdobyciu Monte Cassino wojska alianckie przełamały tzw. Linię Gustawa na całym pasie natarcia – kluczowy punkt na mapie niemieckich umocnień. 4 czerwca 1944 roku do Rzymu wkroczyły oddziały amerykańskie.

Najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy

Sobiesław Jan Zasada (ur. 27 stycznia 1930 w Dąbrowie Górniczej) to znany były kierowca rajdowy, ekonomista i przedsiębiorca. Zdobył 3 złote medale mistrza Europy w rajdach (1966, 1967, 1971), 3 srebrne medale wicemistrza Europy w rajdach (1968, 1969, 1972). Był 8-krotnym rajdowym mistrzem Polski (1960, 1961, 1963, 1966, 1967, 1968, 1971, 1973), zwycięzcą 148 rajdów samochodowych.

Był kierowcą fabrycznym Steyr Puch (3 lata), Porsche (5 lat), BMW (2 lata) i Mercedes-Benz (3 lata). Autor wielu książek m.in.: „Samochód, Rajd, Przygoda” i „Moje rajdy”, opisujących jego rajdowe przygody oraz „Szybkość bezpieczna”, „Szybkość bezpieczna – Safari”, a także ich poszerzonej wersji „Szerokiej drogi. Doskonalenie techniki jazdy”.

Sobiesław Zasada powrócił do rajdów w Rajdzie Safari 2021, co czyni go najstarszym kierowcą startującym w rajdowych mistrzostwach świata. Wcześniej startował w Rajdzie Safari 8 razy, ostatni raz w 1997 r.

Sobiesław Zasada jest prezesem rady nadzorczej Grupy Zasada, jednej z większych grup kapitałowych w Polsce, która działa w branżach: motoryzacyjnej, deweloperskiej, produkcyjnej i lifestyle'owej.

Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto